MAKNA DAN PIDATO ADAT MINANGKABAU
Pidato
adat minangkabau adalah salah satu bentuk karya sastra
minangkabau.pidato itu mengandung makna yang dalam .ia terhimpun di
didalam ungkapan ,petatah petitih ,dan mamangan .ia terdiri atas
kata-kata berkias ,beribarat,dan berumpama.untuk mendapatkan makna
yang ada didalamnya, diperlukan pemahaman yang mendalam. Selain itu,
untuk memahaminya diperlukan sejumlah pengetahuan tentang
minangkabau.pengetahuan tentang minang kabau.pengetahuan dasar yang
diperlukan untuk memahami pidato adat itu ialah budaya minangkabau,
bahasa minang kabau, dan makna kiasan ungkapan minangkabau. Tanpa
memiliki pengetahuan dasar itu akan sulit mengungkap kan makna pidato
adat minangkabau
Berikut
adalah contoh pantun persembahan minang.
Datuak
rajo pangulu,pado datuak tibonyo sambah,sungguahpun datuak surang nan
disambah, tagah dek adat jo pusako, dek barih cupak jo gantang , dek
alua datuak kasamonyo, ambo ka mandatangkan samabah.
Adopun
sambah nan kaditunggangkan kapado datuak, kalau basiang dinan
tumbuah, jikok manimbang di nan ado, katumbuah sarupo iko kini.
Sandi
andiko dalam kampuang , datuak tampuak tangkainyo, pinggiran silang
jo salisiah, kusuik di datuak salasainyo, karuah di datuak ka
janiahnyo,ibarat diri badan datuak, kayu gadang di tangah padang,
baurek limbago matan ,bacupak cewang ka langik ,babatang sandi
andiko, badahan cupak jo gantang, barantiang baih babalek , badaun
rimbun dek adat, babungo mungkin jo patuik, babuah kato nan bana,
buliah baselo diureknyo , buliah basanda dibatangnyo,gantuangan cupak
nan sakundi-kundi yo, nan sapantiang tali bajak, kupang jo ameh
masuak pulo, nan ganok dua baleh taia, dikikih bahabih basi, dibasuah
bahabih aia , dianjak indaknyo layua, dibubuik indaknyo mati , itu
nan dikatoka cupak usali nan tasabuik cupak batuan ,itu nan
batapuang kapua jo sadah, balicak pinang jo gambia, sasuai mangko
manjadi , saukua mako takanak, kok datang hujan jo paneh ,batiup
angin jo ribuik, sabarih batang hilang, satitiak bapatang lupo.
Lah
janiah cahayo adat, lah tarang bangun pusako, bak rumpuik ditimpo
rinyai, musim pabilo kalipuanyo.
Salangkah
turun dari janjang, dari tanggo rumah kampuang kami, barih tabantang
kami turuik, labuah nan golong kami tampuah, masuak ka Korong
kampuang datuak.
Kok
tibo alah baduduakan, lah taunjuak sirih di carano, tandolah sudah
minum jo makan , nan sakarang iko kini, pihak di diri marapulai, lah
duduak di ateh rumah , duduak di ruang rumah nan gadang , di
lingkuang niniak jo mamak,dihadapan ibu jo bapak, sarato ipa dengan
bisan cukuik jo urang mudo matah, lah duduak basandiang duo , nan bak
bulan jo matahari, bintang kejora manguliliang ,
Kok
tumbuah di tangah rumah , kajadi adat bijo nan baiak, katungek
pamandu jalan, kakarih pamaga diri, dalam adat baradat pulo. Kok elok
ratak tangahnyo , panjang bao kamangarek , singkek bao kamauleh ,
senteng bao kamambilai. Kok elok ratak lidahnyo. Kusuik bao
kamanyalasainya, kok karuah baok ka mampajaniah nyo, kok ka hilia
samo ka hilia , ka mudiak samo ka mudiak
Tapi
samantang pun baitu, pihak didiri marapulai raso manetek arai pinang
, antah baraia antah tidak nan bak alu patah, musim talampau ,urek
tagantuang ka jarami, rantiang nan dicinto, supayo datuak tarimo
elok-elok,iko di dalam tapak tangan , sakian sambah pado datuak
Pidato
basambahan diatas hanya ingin menyatakan supaya datuak rajo panghulu
dapat menerima marapulai menurut sewajarnya. Isi nya berupa harapan
supaya marapulai di perlakukan menurut adat yang berlaku . akan
tetapi pernyataan sangat panjang . panjnag nya pernyataan itu
disebabkan oleh pengahatar dan latar belakang nya sebelum sampai
kepada yang dimaksud juru pidato juga menyampaikan peranan datuak
didalalm kampung , arti adat arti limbago, arti cupak usali dan cupak
buatan serta hal-hal lain yang menjadi latar belakang keberadaan
marapulai di rumah itu jadi di samping makna yang dimaksud oleh
pidato pasambahan di atas , juga tersirat makan lain yang berisi
pituah dan ajaran adat.
No comments:
Post a Comment